Interview met de ontwerper van Tante Paula
Vraag 1: Waarom zou men een Maximilian ll elektrische step kopen?
Florian Walberg: elektrisch vervoer is ongelofelijk goedkoop en milieuvriendelijk, het is de toekomst en daarin wil ik een grote rol spelen. De Maximilian ll doet wat hij belooft. Hij is sportief, snel, absoluut zuinig en onderhoudsarm. Het tanken van stroom is goedkoop en iedereen kan zich dit veroorloven. Parkeren kan overal, gratis en hij kan in ieder geval makkelijk in de kofferbak van een auto.
Vraag 2: Wat leidde je ertoe de Maximilian ll te ontwerpen?
Florian Walberg: De tijd is rijp voor een nieuw model. In de laatste ontwikkelingsfasen van de voorgangers Leonie en Ferdinand ll waren we erg bezig met het betrouwbaar maken van de step. We hebben elk onderdeel en elk nog zo kleine detail doorlopend in de praktijk getest. Dat zorgde ervoor dat onze steps zo goed als onverwoestbaar zijn. Voor het design van ons nieuwe model kon ik op het door ons in de loop der jaren verzamelde knowhow teruggrijpen en ik heb er dan ook voor gezorgd dat model Maximilian ll met het nodige Testosteron is geïnjecteerd, als je begrijpt wat ik bedoel. Hierbij heb ik me voornamelijk op de details geconcentreerd. Kleur, remmen, verlichting, voorvork, aandrijving en verpakking….
Vraag 3: Maximilian ll heeft geen ketting meer zoals zijn voorganger. En de motor ziet er ook anders uit!?
Florian Walberg: Dat klopt. We hebben de step op een hoger plan gezet. Maximilian ll heeft een 1000 Watt motor en staat in directe verbinding via een tandwieloverbrenging met het achterwiel. De toename in kracht en vermogen merk je duidelijk in de acceleratie en de topsnelheid, die we uit veiligheidsoverwegingen trouwens nog hebben afgeregeld. Door de afgesloten overbrenging kan nu ook zonder problemen door modder en zand gereden worden. Dit kan nu zonder problemen, er gaat geen zandkorrel of modder meer zorgen voor geritsel of extra slijtage van de ketting simpel en alleen omdat de aandrijving afgesloten, onderhoudsarm en slijtagevrij is. Uiteraard is het niet verstandig om door een diepe plas rijden omdat dan de accu en de elektrische installatie gaan protesteren.
Vraag 4: Kleur?
Florian Walberg: Het matzwart van de Maximilian was voor mij een echte must. Hoe mooi ik chroom ook vindt, bij de Maximilian wordt consequent elke schroef en elk ringtje zwart gemaakt. Hierdoor komen de oranje remmen erg sterk naar voren en zijn dit de enige kleuraccenten van de step. Ik vind dit zo geslaagd dat ik, geloof het of niet, naast mijn bed het eerste prototype heb staan. Nou ja, maar... het is trouwens ook zo dat oranje en zwart de huisstijl kleuren van Tante Paula zijn. Vandaar.
Vraag 5: Remmen?
Florian Walberg: We hebben voor en achter schijfremmen in fel TP oranje waarmee je (naar eigen wil en kunnen) een goede remstreep of gewoon met optimale zekerheid een prima stop kunt bewerkstelligen. Het schutbord achter heb ik gewoon afgekeken van een Chopper die altijd voor mijn stamcafé geparkeerd staat. Het schutbord verstopt niets van het achterwiel – dit is bijna vrijdraaiend – dat vind ik gewoon cool.
Vraag 6: Verlichting?
Florian Walberg: De verlichting vond ik de moeilijkste opgave aan het design van de Maximilian ll. De koplamp vormt het gezicht van de step. Ik heb gekozen voor een kleine agressieve koplamp, hij moest er vooral niet te braafjes uitzien. De asymmetrische plaatsing naast de stuurstang geeft hem de uitstraling van zo’n zoeklicht dat je wel eens ziet op een Amerikaanse politieauto. Het achterlicht wilde ik perse in het frame laten opnemen en daarom heb ik gekozen voor een mini Led achterlicht. Zeer geslaagd, al zeg ik het zelf.
Vraag 7: Spiegel?
Florian Walberg: De spiegel van de Maximilian komt uit Italië en wij monteren de spiegel onder het stuur. Dit geeft de step een bijzondere uitstraling en heeft direct het voordeel dat de spiegel met het stuur in opgevouwen toestand niet in de weg zit. De meeste scooters in Rome hebben weliswaar geen spiegels meer maar in de theorie hebben ze de coolste!
Vraag 8: Achtervering?
Florian Walberg: We hebben de veerweg duidelijk vergroot en de wielophanging iets naar boven gezet. Daardoor heeft de step een vette frontpartij en ligt de step aan de voorzijde iets dieper dan achter. Heel eerlijk – dit is vooral een kwestie van smaak!
Vraag 9: Contactslot?
Florian Walberg: Maximilian ll wordt voorzien van een nieuw, hoogwaardig slot dat ook bij bekende motoren gebruikt wordt. Hierover verheug ik me zeer. Tenslotte is de sleutel van een voertuig zoiets als het visitekaartje van een bedrijf!
Vraag 10: Accu wisselen?
Florian Walberg: Hier blijf alles zoals het was. De accu is in enkele seconden te verwisselen en dan ook overal gewoon met de laadadapter te laden.
Vraag 11: Verpakking?
Florian Walberg: De verpakking hoort bij de step. De kartonnen doos is zo minimalistisch als mogelijk ontworpen en geeft een goed beeld van de inhoud. Ik kan me voorstellen dat de doos alleen al een ideale dekoratie zou kunnen vormen voor een winkel….